Uudised

Mul on idee! Mis edasi?

Igapäevane reaalsus käivitab tuhandeid ideid ja probleemsed olukorrad ei ole tavapäraselt takistuseks leidlikule meelele. Pigem vastupidi – negatiivne või ebamugav kogemus on olnud tõukejõuks paljudele ettevõtmistele ja ettevõtjatele. Küsimused : „Miks ei võiks olla teisiti?“, „Mis juhtub siis, kui ..“. loovad stardijoone järjest uutele ideedele. Mida ikkagi teha, kui pea on täis ideid ja neid on kohe nii palju, et kõik ei püsi meeleski?


Kirjuta ideed üles! Näiteks ideede märkmikku või kausta. Digitaalses ideede kaustas saab soovi korral ideid kiiresti kategoriseerida ja ümber sõnastada. Üsna pea leiad, et mõni idee teeb sind kohe eriti uudishimulikuks ja igapäevane tähelepanu koondub just sellele ideele.

Testi ideed! Lõpeta igasugune sisekõne „ma ei tea…, ei saa…, see pole võimalik.. küll ma ükskord, kui …“. Sa ei pea määratlema end ettevõtjana ja ootama, millal ükskord saad diplomi või teaduskraadi. Ettevõtlik võib olla igas vanuses ja igal ajal. Ettevõtlik hoiak väljendub tegutsemistahtes ja julguses. Kõige hullem, mis saab juhtuda, on mõistmine, et minu esmane idee ei toimi. Tühja sellest! Kogemus, enesekindlus ja uued oskused viivad edasi mistahes elualal ja ka uute ideedeni.

Kust alustada idee elujõulisuse testimist? Guugelda ja kogu infot olemasolevate lahenduste kohta. Leia vastus küsimusele, mis probleemi ja kelle probleemi sinu idee lahendab? Miks seda lahendust seni veel keegi rakendanud pole? Kuidas sinu lahendus eristub? Kes on sinu potentsiaalne klient ja kui palju neid on? Kui arvad, et sinu äge idee võiks ühtlasi ka äriidee olla, siis pane kirja oma esmased mõtted selle kohta, kust võiks tulla raha.

Räägi inimestega ja leia meeskond! Pole vaja karta, et keegi „röövib sinu idee“, sest esmastel ideedel on kalduvus muutuda ja lõppude lõpuks loeb teostus. Ideest rääkimine annab aga võimaluse koguda tagasisidet ja mõttekaaslasi, kes innustuksid samamoodi nagu sina ja oleksid valmis tulema sulle tiimiliikmeteks. Proovi uusi lähenemisviise ja treeni oma veenvat kõneoskust. Seega asu oma ideed või visiooni müüma, et leida endale meeskond. 

Loo esmane prototüüp ehk minimaalne elujõuline toode või teenus, millel on esmased funktsioonid. On ekslik arvata, et esmane prototüüp peab olema võimalikult täiuslik – ei pea, sest see on ju esmane variant, mida hakkate koostöös oma tulevase kasutaja või kliendiga sobivaks kujundama. Inimesed mõistavad sind paremini, kui nad saavad midagi katsuda või näha. Siinkohal sobib õpetaja Lauri soovitus Tootsile: „Kui tervet rehkendust ei jõua, tee pool, aga tee ise“. Samuti sõnasta üheselt mõistetav väärtuspakkumine ehk lihtsustatult püüa selgelt sõnastada, mis see on ja mida teeb.

Kui tahad soovitusi ja uut teadmist idee arendamiseks, võid liituda äriideede arendamisprogrammiga STARTER. Ideede leidmiseks toimuvad septembris ja veebruaris ideede häkatonid, kus saab liituda huvipakkuva tiimiga kui ka iselennukaid ideid välja pakkuda. STARTER tegutseb Tartus, Tallinnas, Pärnus, Kohtla-Järvel ja Narvas. Rohkem infot ning kogemus-ja edulugusid siin:  https://starteridea.ee/

Maret Ahonen, Tartu Ülikooli sTARTUp Labi ja STARTERtartu programmi juht.